Bacaan Shalat Lengkap Tahiyatul Masjid dan Latin dan maknanya
Tujuan Shalat Tahiyatul Masjid- Selain melakukan solat lima waktu sehari dan malam, kami juga digalakkan untuk mengerjakan solat sunnah sebagai amal tambahan untuk menyembah Allah SWT. Seperti halnya masjid tahiyatul sunnah. oleh itu kita akan berkongsi bacaan doa tahiyatul sunnah yang lengkap dengan bahasa Latin dan terjemahan.
|
doa masuk dan keluar masjid |
Shalat masjid Tahiyatul
Tetapi sebelum itu kita mesti tahu apa yang solat Tahiyatul Masjid. Tahiyatul Masjid sunnah shalat adalah dua shalat rak'ah sunnah yang dilakukan apabila seseorang memasuki masjid, baik lelaki dan perempuan, sebelum dia duduk. yang bertujuan memberi penghormatan kepada masjid. kerana masjid adalah tempat untuk menyembah Allah, siang dan malam, kerana itu kita digalakkan untuk melaksanakan solat masjid Tahiyatul ketika memasuki masjid. ini berdasarkan kata-kata Nabi Muhammad SAW, yang dibaca.
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِذَادَخَلَ اَحَدُكُمُ الْمَسْجِدَ فَلَا يَجْلِسَ حَتّٰى يُصَلِّى رَكْعَتَيْ
Makna:
Nabi bersabda: "Jika seseorang di antara kamu memasuki masjid, jangan segera duduk di hadapan dua rakaat shalat (doa Tahiyatul Masjid)." (H. Bukhari dan Muslim)
Kemudian untuk melakukan solat tahiyatul di masjid adalah ketika anda masuk ke masjid, maka sembahyang, berdiri tegak, maksud doa tahiyatul masjid dengan menaikkan kedua tangan untuk melakukan takbiratul ikhram. pergerakan dan bacaannya sama dengan doa lain yang tujuannya berbeza.
Untuk membaca Niat solat Tahiyatul Masjid bersama dengan bahasa Latin adan adalah seperti berikut.
Hasrat Tahlil Masjid Tahiyatul
اُصَلِّى سُنَّةً تَحِيَّةُ الْمَسْجِدِ رَكْعَتَيْنِ لِلّٰهِ تَعَالَ
Usholli sunnatan tahiyyatul masjidi rok'ataini lillaahi ta'aalaa
Makna:
"Saya berniat solat tahiyyatul masjid dua rak'ah kerana Allah Ta'ala"
Itulah bacaan niat dari masjid Tahiyatul bersama dengan bahasa Latin dan itu, solat tahiyatul boleh dilakukan pada bila-bila masa seseorang memasuki masjid. termasuk masa terlarang untuk solat . pada pandangan yang paling berkuasa di kalangan para ulama, pendapat Imam Shafi'i dan yang lain, juga diperkuat oleh Ibn Taymiyyah.
Masjid Tahiyatul dikelaskan sebagai penghormatan kepada masjid. Seolah-olah menyambut ketika memasuki tempat sebagai orang yang menyapa temannya ketika mereka bertemu.
Imam An Nawawi mengatakan bahawa sesetengah yang lain menyamakannya dengan menyapa pemilik masjid, kerana niat untuk melaksanakan shalat tahiyatul masjid adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah, bukan kepada masjid, kerana orang yang memasuki rumah orang lain yang diberi salam adalah pemilik bukan rumahnya.
Sebagai tambahan kepada hadith yang menggalakkan solat tahiyatul masjid di atas, berikut adalah hadith lain yang menggalakkan solat tahiyatul masjid.
Dari Jabir bin Abdullah ra, beliau berkata bahawa Sulaik Al Ghatafani datang pada hari Jumaat, Ketika Rasulullah sedang berkhotbah, dia juga duduk,
Maka dia bertanya:
"O Sulaik, Bangunlah dan solatlah dua rakaat sunnah itu dengan ringan"
Kemudian dia berkata, yang bermaksud.
"Jika salah seorang dari kamu datang pada hari Jumaat imam itu berkhotbah, maka dia harus solat dua rakaat dan dia harus melakukannya dengan ringan." (HR Islam)
Tetapi terdapat beberapa orang yang dikecualikan daripada perintah shalat tahiyatul masjid, iaitu:
1. Khatib Jumaat, ketika dia memasuki masjid untuk khutbah Jumaat, dua solat rakaat tidak diizinkan. Tetapi dia segera berdiri di atas pendirian, menyampaikan ucapannya dan kemudian duduk untuk mendengar panggilan untuk solat , kemudian menyampaikan khutbah.
2. Para penjaga masjid yang berulang kali masuk dan keluar dari masjid. Jika dia melakukan solat masjid tahiyatul setiap kali dia memasuki masjid, ia akan menjadi sangat memberatkan baginya.
3. Orang-orang yang memasuki masjid apabila Imam telah mula memimpin solat jemaah atau apabila iqamah itu bergema, maka dia bergabung dengan imam untuk berdoa dalam jemaah. Oleh kerana solat fardu cukup dari menjalankan tahiyatul masjid. (Lihat Subulus Salam, Imam al-Shan'ani: 1/320).
Beberapa cendekiawan yang lain, masih menganjurkan untuk melaksanakan tahiyatul masjid setiap kali mereka memasuki masjid, walaupun ia beralih ke masjid. Antara ulama yang berfikir seperti ini adalah Imam al-Nawawi, Ibn Taymiyyah, dan Dhahir dari pendapat sekolah Hambali. (Lihat: al-Majmu ': 4/320)
Imam Syaukani di Naulil Authar (3/70) berpendapat bahawa masjid tahiyatul tetap ditetapkan setiap kali ia memasuki masjid walaupun dia berulang kali memasuki masjid berdasarkan hadith dzahir. Allah tahu yang terbaik.