Para ulama berbeza ketika mereka menyebut rukuk-rukuk wudhu. Ada yang menyebut hanya 4 seperti yang dinyatakan dalam ayat-ayat Al-Quran, tetapi ada juga yang menambahkannya berdasarkan proposisi Sunnah.
4 (empat) tiang mengikut Al-Hanafiyah mengatakan bahawa hanya ada 4 pilar wudhu sebagaimana disebutkan dalam teks al-Quran
7 (tujuh) tiang mengikut Al-Malikiyah ditambah dengan keperluan niat, ad-dalk yang menggosok ahli wudhu. Kerana menurutnya hanya ahli-ahli wudhu yang membuang air dengan air masih tidak bermaksud membasuh atau mencuci. Beliau juga menambah kewajiban Muwalat.
6 (enam) tiang mengikut As-Shafi'iyah menambah niat dan perintah yang menjadi kewajiban untuk melakukan pencucian dan menggosok agar tidak dibalikkan. Istilah yang digunakannya adalah dengan teratur
7 (tujuh) harmoni menurut Al-Hanabilah mengatakan bahawa ia mestilah niat, teratur dan muwalat, yang berterusan. Maka tidak sepatutnya jeda antara satu anggota dan ahli lain yang menjadikannya kering dari air yang digunakan oleh wudhu.
RUKUN
|
NIAT
|
MEMBASUH WAJAH
|
MEMBASUH TANGAN
|
MENGUSAP KEPALA
|
MEMBASUH KAKI
|
TERTIB
|
MUWALAT
|
ADDALK
|
Jum
|
Hanafi
|
–
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
–
|
–
|
–
|
4
|
Maliki
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
–
|
Rukun
|
Rukun
|
7
|
Syafi`i
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
–
|
–
|
6
|
Hanbali
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
Rukun
|
–
|
7
|
1. Niat
Niat wudhu` adalah ketetapan di dalam hati seseorang untuk melakukan serangkaian ritual yang bernama wudhu
2. Membasuh Wajah
Para ulama menetapkan bahwa batasan wajah seseorang itu adalah tempat tumbuhnya rambut (manabit asy-sya`ri) hingga ke dagu dan dari batas telinga kanan hingga batas telinga kiri.
3. Basuh kedua tangan hingga siku
Ia menyatakan dengan jelas keperluan untuk mencuci tangan hingga siku. Dan para ulama mengatakan bahawa apa yang dimaksudkan adalah siku juga harus dibasahi
4. Mengusap kepala
Apa yang dimaksudkan dengan menggosok adalah menyentuh atau mengendalikan tangan ke bahagian yang digosok dengan membasahi tangan sebelumnya dengan air.
Al-Hanafiyah mengatakan bahawa tidak semua kepala perlu disapu, tetapi hanya dari kepala. Namakan permulaan mahkota dan di atas telinga.
Al-Malikiyah dan Al-Hanabilah berkata apa yang diperlukan untuk disapu di kepala adalah kepala keseluruhannya. Bahkan Al-Hanabilah wajib mencuci telinga kedua-dua belakang dan depan.
Asy-syafi`iyyah berkata bahawa hanya sebahagian dari kepala harus disapu dengan air, walaupun hanya satu rambut. Bukti yang digunakan oleh beliau adalah hadith Al-Mughirah: Bahawa Rasulullah ketika melaksanakan wudhu menghapuskan mahkota dan Imamat (serban yang mengelilingi kepala).
5. Basuh kaki ke buku lali.
Menurut jumhur ulama, apa yang dimaksudkan dengan pergelangan kaki adalah untuk membasahi pergelangan kaki juga.
6. Tartib
Apa yang dimaksudkan dengan tartib adalah membersih wabak dalam urutan dari awal hingga akhir.
Al-Hanafiyah dan Al-Malikiyah bukan sebahagian daripada fardhu wudu`, tetapi hanya muakkadah sunnah. Adapun perintah yang disebutkan dalam Al-Quran, bagi mereka itu tidak menyiratkan kewajiban urutan.
berkeras untuk mengatakan bahawa perintah di mana ahli dibasuh adalah sebahagian daripada fardhu dalam wudu`. Kerana ini selalu merupakan perintah dan contoh-contoh wudhu Nabi Muhammad SAW. Ia tidak pernah dilaporkan bahawa dia melakukan wudhu dalam urutan terbalik. Dan mencuci ahli-ahli sekaligus dibasahi tidak dianggap sah.
7. Al-Muwalat / Tidak terganggu
Intinya adalah bahawa tidak ada jeda lama apabila bergerak dari mencuci salah seorang ahli wudhu ke ahli wabak yang lain. Saiz mengikut ulama adalah selagi ia tidak mengeringkan air wudhu.
8. Ad-Dalk
Apa yang dimaksudkan dengan ad-dalk adalah menggosok tangan ke atas ahli-ahli wudhu setelah dibasahkan dengan air dan sebelum ia dapat kering. Ini bukan kewajiban menurut jumhur ulama, tetapi khusus Al-Malikiyah mengharuskannya. Kerana hanya menuangkan air ke atas anggota tubuh tidak boleh dikatakan dicuci sebagaimana dimaksudkan dalam Alquran.
HAL-HAL YANG MEMBATALKAN WUDHU`
Ada 6 perkara.
NO
|
HAL-HAL YANG MEMBATALKAN WUDHU`
|
Al-Hanafiyah
|
Al-Malikiyah
|
As-Syafi`i
|
Al-hanabalah
|
1
|
Keluarnya sesuatu lewat dua lubang qubul atau dubur
|
Batal
|
Batal jika kelua sesuatu yang lazim juga dari lubang yang lazim
|
Batal
|
Batal
|
2
|
Tidur yang bukan dalam posisi tamakkun
|
Batal
|
Batal jika pulas
|
Batal
|
Batal walaupun dalam posisi tamakkun
|
3
|
Hilang Akal Karena Mabuk, Tidur Atau Sakit
|
Batal
|
Batal
|
Batal
|
Batal
|
4
|
Menyentuh Kemaluan dengan telalapak tangan
|
Tidak batal
|
Batal
|
Batal
|
Batal
|
5
|
Menyentuh kulit lawan jenis yang bukan mahram
|
Tidak Batal
|
Batal jika merasa lezat
|
Batal
|
Batal dengan syahwat
|
6
|
Keluarnya Sesuatu dari badan
|
Batal
|
Tidak Batal
|
Tidak Batal
|
Tidak Batal
|
1. Keluarnya sesuatu lewat dua lubang qubul atau dubur.
Menurut al-Malikiyah keluar sesuatu yang tidak lazim seperti batu, darah atau nanah tidak membatalkan wudhu’ jika sesuatu tersebut terbentuk didalam usus (bukan karena menelan batu)
2. Tidur yang bukan dalam posisi tamakkun di atas bumi (tidak memungkinkan keluar sesuatu dari dubur).
Menurut al-Hanabalah tidur membatalkan wudhu’ secara mutlaq.
Menurut al-Malikiyah tidur pulas dapat membatalkan wudhu’ baik tamakkun aatau tidak, sementara tidur tidur ringan tidak membatalkan wudu’
3. Hilang Akal Karena Mabuk, Tidur Atau Sakit
4. Menyentuh Kemaluan dengan telalapak tangan
Menurut Madzhab Hanafi menyentuh kemaluan dengan tangan tidak batal wudu’.
5. Menyentuh kulit lawan jenis yang bukan mahram
Menurut as-Syafi’i membatalkan wudu’ tampa lapis selain rambut, kuku dan gigi.
Menurut al-Hanafiyah tidak batal wudu’ samasekali.
Menurut al-Malikiyah membatalkan wudhu’ apabila dengan kelezatan atau bermaksud kelezatan walaupun dengan lapis tipis, baik kulit, rambut. Juga Menyentuh amrod aljamil hukumnya sama.
Menurut al-Hanabalah membatalkan wudhu’ dengan syahwat, Ajnabi atau Muhrim. Tidak batal wudu’ bagi yang di sentuh.
6. Keluarnya Sesuatu dari badan, seperti darah, nanah dan semacamnya, akibat luka atau lainnya.
Catatan :
Mereka sepakat bahwa Murtad juga menyebabkan batalnya wudu’ kecuali al Hanafiyah.
Namun al Hanafiyah berpendapat Ketawa dalam solat juga menyebabkan batal wudu’.
makan daging kambing atau unta menurut al-Hanabalah termasuk yang membatalkan wudu’, dan juga memandikan jenazah.
Ragu terhadap hadats membatalkan wudu’ menurut al-Malikiyah.
AIR MUSTA’MAL:
Pada dasarnya Madahibil Arba'ah memegang pandangan sama Musta'mal Water, iaitu air yang memisahkan / menites dari badan yang digunakan untuk mengangkat mayat, atau untuk menghilangkan air najis selagi ciri airnya tidak berubah.
Bersihkan dengan meletakkan anggota badan di dalam air sedikit (kurang daripada 2 Qullah = 190 Liters / kontena yang berukuran 85 cm2 [syafi'i]) maka air itu dihukum oleh Musta'mal setelah dikeluarkannya anggota badan.
Air Musta'mal ini suci tetapi tidak boleh membersihkannya. Ini bermakna bahawa air suci tidak haram, boleh digunakan untuk memasang, dan sebagainya. tetapi tidak dapat digunakan lagi, ensucikan, menurut al-Madahib kecuali Malikiyah.
Menurut al-Malikiyah Air musta'mal adalah suci dan disucikan, iaitu, ia boleh dan sah digunakan lagi untuk wudhu atau mandi, tetapi makruh jika masih ada air yang tidak musta'mal
Menurut as-Shafi'i, air musta'mal yang mencapai dua Qullah secara automatik menjadi air suci dan suci.
Wallahu A’lamu Bisshowab….