Yang membatalkan wudhu
(فَصْلٌ ) نَوَا قِضُ الْوُضُوْءِ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ : (اَلْأَوَّلُ) اَلْخَارِجُ مِنْ أَحَدِ السَّبِيْلَيْنِ مِنْ قُبُلٍ أَوْ دُبُرٍ رِيْح أَوْ غَيْرِهِ إِلَّاَ الْمَنِىِّ ، (اَلّثَانِي ) زَوَالُ الْعَقْلِ بِنَوْمٍ أَوْ غَيْرِهِ إِلاَّ نَوْمَ قَاعِدٍ ، مُمَكِّنِ مَقْعَدَهُ مِنَ الْأَرْض ، (اَلثَّالِثُ) اِلْتِقاءُ بَشَرَتَيْ رَجُلٍ وَامْرَأَةٍ كَبِيْرَيْنِ اَجْنَبِيَيْنِ مِنْ غَيْرِ حَائِلٍ ، (اَلَّرَابِعُ ) مَسُّ قُبُلِ الْآَدَمِيِ أَوْ حَلْقَةِ دُبُرِهِ بِبَطْنِ الّرَاحَةِ أَوْ بُطُوْنِ الْأَصَابِع ِ.
HAL YANG MUNGKIN WUDHU
Segala sesuatu yang keluar dari dua jalan pelupusan (air kencing, najis, angin, madziy, atau wadiy) membatalkan wudoo ', kecuali air mani yang memerlukannya untuk mandi. Bukti itu adalah firman Tuhan, "... atau kembali dari tempat buang air besar (tandas) atau menyentuh wanita, ..." (Surah Al Maidah: 6) dan kata-kata Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,
لا يقبل الله صلاة أحدكم إذا أحدث حتى يتوضأ
"Shalat tidak akan diterima oleh seseorang yang mempunyai iman sehingga dia melakukan wudhu."
Mengenai mani, madzi, dan wadi Ibn 'Abbas radhiyallahu' anhuma berkata,
المنى والمذى والودى, أما المنى فهو الذى منه الغسل, وأما الودى والمذى فقال: اغسل ذكرك أو مذاكيرك وتوضأ وضوءك للصلاة.
"Mengenai mani, madzi dan wadi; Bagi mani, ia perlu mandi. Sementara wadi dan madzi, Ibn 'Abbas berkata, "Basuhlah kemaluanmu, kemudian berwudhu sebagai wudhu untuk solat" (HR Al Baihaqi no.771).
Kes-kes lain yang membatalkan wudhu termasuk;
Tidur yang mendalam yang tidak mengingatkan, seperti dalam hadith Shafwan bin 'Assal ra berkata:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يأمرنا إذا كنا سفرا أن لا ننزع خفافنا ثلاثة أيام ولياليهن إلا من جنابة ولكن من غائط وبول ونوم
"Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam pernah memberitahu kami jika dalam perjalanan kami tidak melepaskan kasut kami selama tiga hari dan tiga malam, kerana kami buang air kecil, buang air besar atau tidur, kecuali kerana junub." (HR. Ahmad, An Nasa'iy, At Tirmidhi dan mengesahkannya).
Dalam hadith di atas, perkataan 'tidur' disebut dengan kencing dan buang air besar yang dikenali sebagai wudhu wudhu. Tidur semasa duduk tidak membatalkan wudoo 'jika ia tidak memindahkan tempat duduknya. Ini dinyatakan dalam hadits Anas ra, diriwayatkan oleh Asy Shafi'iy, Muslim, Abu Daud:
كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ينتظرون العشاء الآخرة حتى تخفق رءوسهم ثم يصلون ولا يتوضئون
"Ia adalah sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam pada masa Nabi menunggu sholat malam' supaya kepala mereka tunduk, maka mereka berdoa tanpa melakukan wudoo '."
Ia membuat anda kehilangan fikiran kerana anda gila, pengsan, atau mabuk. Kerana ini menyerupai tidur dari sisi kehilangan kesedaran.
Dua perkara di atas telah dipersetujui sebagai pembasmi wudhu, dan para ulama berbeza dalam perkara-perkara berikut:
Menyentuh alat kelamin tanpa penebat, membatalkan wudhu menurut Shafi'iy, dan Ahmad, seperti dalam hadis Buroh binti Shafwan, bahawa Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda,
من مس ذكره فليتوضأ
"Siapa yang menyentuh zakarnya, biarlah ia melakukan wudhu." (HR. Abu Daud no 181, Nasa-i no 447, dan At Tirmidzi no 82)
Al Bukhari berkata: "Ini adalah yang paling sah dalam bab ini. Hadis juga dilaporkan menyokongnya daripada tujuh belas kawan. "
Menurut sekolah Abu Hanifah, salah satu pendapat Imam Malik dan pendapat beberapa sahabat, disebutkan bahawa menyentuh alat kelamin tidak membatalkan wudoo 'sama sekali.
Antara proposisi pendapat ini adalah hadith dari Tholq bin Ali dimana seseorang datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam lalu bertanya,
مسست ذكرى أو الرجل يمس ذكره فى الصلاة عليه الوضوء قال «لا إنما ه م
"Saya telah menyentuh alat kelamin saya atau seseorang yang menyentuh kemaluan mereka semasa solat, adakah dia perlu melakukan wudhu?" Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menjawab, "Kemaluanmu adalah sebahagian dari kamu." (HR. Al Arnauth mengatakan bahawa hadith ini adalah hasan)
Dalam riwayat lain dinyatakan bahawa seseorang mendekati Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, maka dia bertanya,
يا رسول الله ما ترى فى رجل مس ذكره فى الصلاة قال «وهل هل إلا ضغكره فى الصلاة قال« وهل هو إلا مضغة م
"Wahai Rasulullah, apa pendapatmu tentang seseorang yang menyentuh kemaluannya semasa sembahyang?" Dia berkata, "Bukankah alat kelamin itu hanyalah sekerat daging dari kamu atau sebahagian dari dagingmu?" (HR. An Nasa-i no 165. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadith ini Saheeh, dan juga Syaikhul Islam Ibn Taymiyyah menghujani hadith ini, maka itu adalah tanda bahawa ia mengesahkannya. Lihat Majmu 'Al Fatawa, 21/241)
Darah mencurahkan, wudhu mengikut Abu Hanifah, seperti dalam hadis Ayesha ra bahawa Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda:
من أصابه قيء أو رعاف أو قلس أو مذي فلينصرف فليتوضأ ثم ليبن على صلاته وهو في ذلك لا يتكلم أخرجه ابن ماج ه وضعفه أحمد وغيره
"Sesiapa yang muntah atau berdarah dari hidung (hidung berdarah) atau melempar keluar